Ady Endre
Ady a Költő, aki Verseivel is harcolni akar. Állandó szeretethiányban szenved, felvállalja a tragikumot, amely az élete része, és a költészetének ihletője.
1906-ban megjelent Új versek címú kötetről és annak írójáról Bölöni György, Ady egyik barátja így vélekedett: „Magyarországon nagyobb feltűnést író és könyv nem okozott”
Ady tisztában volt azzal, hogy sokan próbálják utánozni újszerű stílusát, véleményének Duk-duk-affér c. művében hangot is adott: „…nincs közöm az ún. modernekhez…nevemben egy csomó senki mozog”.
És hogy mi is volt 1906-ban?
1906-ban Ady 29 éves volt, már eltöltött 1 évet Párizsban a „szép ámulások szent városában” azzal a bizonyos hőn szeretett Adéllal. Hazatérése után a Budapesti Naplónál helyezkedett el, cikkeket írt és verseket (elég sokat).
A költőt minden irányból támadták, erkölcstelenséggel, hazafiatlansággal, magyartalansággal vádolták, habár akadt aki mellé állt. (pl. Vészi József a Budapesti Napló főszerkesztője)
Az igazi Ady-s hang, az a felleget megrezegtető, kaput döngető, féltékeny vagy elismerő pillantásokat teremtő verseskötet csak 1906-ra született meg, Új
versek címmel.
A kötet mindenben eltért a megszokottól: újszerű volt a szimbolista stílus, nem is beszélve a szókimondó, prüdizmust romboló hangvételéről és a költő „sajátos” arisztokratikus önszemléletéről. Így hát űzött vaddá vált magyar honban… harcolt ő mindenkivel: magával, a verseivel, a kritikusaival, az élettel és Lédával is, azzal a nővel, akihez menekült, hogy nyugalmat leljen.
Mert engem szeretsz
Áldott csodáknak
Tükre szemed,
Mert engem nézett.
Te vagy a bölcse,
Mesterasszonya
Az ölelésnek.
Áldott ezerszer
Az asszonyságod,
Mert engem nézett,
Mert engem látott.
S mert szeretsz:
Nagyon szeretlek
S mert engem szeretsz:
Te vagy az Asszony,
Te vagy a legszebb.
Ady szívét adta Lédájának, a feltétele nem más mint, hogy Asszonya is szeresse. Mégis, mi volt az, amely képes volt megfékezni a beteljesülést kettőjük között?
Adél férjes asszony volt, habár ez Adynak nem jelentett akadályt (örökké a társadalmi normák ellen küzdött),
1903-ban a költő 26 évesen találkozik a tőle 5 évvel idősebb nővel, a találkozás végzetszerű…
Király István Lédáról: ”Szokatlan ruhája, komoly meleg hangja, mély nézésű, kékeszöld őszi szeme egy vágyott távoli világ üzenetét hozza.”
Félig csókolt csók
Egy félig csókolt csóknak a tüze
Lángol elébünk.
Hideg az este. Néha szaladunk,
Sírva szaladunk
S oda nem érünk.
Hányszor megállunk. Összeborulunk.
Égünk és fázunk.
Ellöksz magadtól: ajkam csupa vér,
Ajkad csupa vér.
Ma sem lesz nászunk.
Bevégzett csókkal lennénk szívesen
Megbékült holtak,
De kell az a csók, de hí az a tűz
S mondjuk szomorúan:
Holnap, Majd holnap.
Ady és Léda „csókokban élő csóktalanok” voltak, mindketten vágytak a szerelemre, de ilyen tűzben élni nem lehetett, csak elégni …
Miért? Miért nem lehetett „csak úgy „ lobogni?…Lobogni halk szavakkal, mozdulatokkal…
Mindketten a szenvedélyek hajszálvékony pengéjén táncoltak. A szerelem mámorában összeborultak, majd ellökték maguktól a másikat.
A csókok így váltak félig csókolt csókokká, kínná, a beteljesületlen szerelem jelképévé.
Ady mitikus alakká emelte szerelmét, Léda volt az Asszony, aki kárhozatba sodorta a férfit, ő az öröm és a kín,… a szabadság és a rabság, …a Nő akihez és akitől menekül. |